Bilanțul Portului Constanța, la final de an. Tivilichi, director general APMC: „Suntem, din nou, principalul exportator de cereale al Europei!”

Traficul total de mărfuri înregistrat în porturile maritime românești a fost de 54,44 milioane tone în perioada 1 ianuarie – 30 noiembrie 2016, față de 51,67 milioane tone între 1 ianuarie – 30 noiembrie 2015, în creștere cu 5,35%. Traficul maritim a fost de 42,30 milioane tone (39,97 milioane tone la 30 noiembrie 2015), iar cel fluvial de 12,13 milioane tone (față de 11,70 milioane tone la 30 noiembrie 2015).

Aceste date, alături de alte obiective și activități întreprinse de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (APMC), au fost prezentate, joi, de directorul general Nicolae Dan Tivilichi. În cadrul unei conferințe organizată la sediul APMC, Tivilichi a recunoscut și a apreciat o provocare în acest an a reprezentat-o conceperea unui mediu propice afacerilor din Port și a amintit de discuțiile, inexistente până nu demult, cu operatorii portuari.

„O provocare a acestui an a fost să încercăm să construim un mediu propice afacerilor în Portul Constanța și aici am în vedere cooperarea cu operatorii portuari aflați pe platforma portuară. La desele discuții pe care le-am avut, pot spune că am reușit să ajungem la un climat de lucru normal într-o companie care își dorește dezvoltarea, atât pentru Compania Națională, cât și pentru operatorii privați. De aceea, alături de mine astăzi sunt o parte a reprezentanților Port Business Association din Constanța. Un alt lucru care s-a rezolvat care s-a rezolvat a fost acest Master Plan, revizuit, rectificat, ajuns la forma în care se pun în acord dorințele APMC, operatorilor și comunității locale. Ne propunem pentru anul următor, în primul rând, o creștere a traficului de marfă și o politică comercială a acestei companii, care până acum nu prea a fost clară. Aici aș vrea să spun un lucru care aș dori să se înțeleagă odată pentru totdeauna: în continuare, în anumite medii, apar întrebări legate de chiria operatorilor, care e diferența la unul și la altul… Diferențele dintre operatorii portuari cu deschidere la apă care aduc plus valoare acestei companii prin traficul de marfă sunt nesemnificative! Ca să lămurim subiectul pentru totdeauna! Dacă este să socotim, veniturile pe metrul pătrat ale operatorilor portuari, media lor, este de peste 7 EUR mp! Din aceste venituri, chiria reprezintă cel mult 1 sau 2% din veniturile care revin administrației! Administrația dorește și este normal să se concentreze pe ridicarea fluxului de marfă, a cantităților manipulate prin Port! În această politică de atragere se întâmplă două direcții: cresc veniturile administrației, cresc operatorii privați!”, a spus Dan Tivilichi.

„Portul Constanța, principalul exportator de cereale al Europei”!

Ne place să ne bucurăm de realizări și ne bucurăm când auzim că Portul Constanța reușește să devină ceea ce a fost: un punct important pe harta maritimă a lumii. Astfel, pentru al doilea an consecutiv, Portul Constanța se laudă cu statutul de principal exportator de cereale al Europei.

„Portul Constanța devine, pentru al doilea an, chiar mai mult anul acesta decât anul trecut, principalul exportator de cereale al Europei! Pentru a putea fluidiza acestei fluxuri de marfă, APMC, împreună cu colegii de la Operatorul Portuar sau Canalele Navigabile, am depus toate diligențele pentru a reuși să facem Dunărea navigabilă cât mai mare perioadă de timp! Cred că deja reușim să facem acest lucru, prin măsurile care s-au luat la nivelul Ministerul Transporturilor. Este foarte important ca în condițiile actuale să devenim un port de tranzit! Portul a avut o capacitate proiectată când a avut o industrie în spate, nemaiavând acea industrie soluția este de a deveni poarta de intrare din est a Europei, asta înseamnă mărfuri de tranzit! (…) Ieri s-au aprobat în consiliul tehnico-economic al Ministerului actualizarea dragajului de investiții, care va fi depus cât se poate de repede în cursul anului viitor, pentru finanțare. S-au aprobat și pașii pentru programul PROTECT, prezentat recent, care e o investiție de 10 mil. EUR de la Uniunea Europeană. Avem o listă cu proiecte, care va fi promovată în cursul lunii ianuarie, care reprezintă reabilitarea infrastructurii. Încercăm să facem cât mai mult pe bani europeni, ceea ce înseamnă reabilitarea drumurilor, a cheiurilor, a ceea ce încercăm să facem acum”, a mai spus Tivilichi.

Portul Constanța, în proiecte și cifre

Traficul de containere a înregistrat în perioada ianuarie – noiembrie a acestui an 6.444.656 tone (+2,75%), respectiv 661.908 TEU (+5,74%), comparativ cu aceeaşi perioadă 2015, când au fost înregistrate 6.272.258 tone, respectiv 626.002 TEU. De exemplu, în portul Midia, traficul de mărfuri înregistrat în perioada ianuarie – noiembrie 2016 a fost de 6.712.490 tone, comparativ cu intervalul ianuarie – noiembrie 2015, în care s-au înregistrat 5.944.700 tone, din care 4.139.114 de tone petrol brut, mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut, când s-au înregistrat 3.343.522 tone.

În cadrul programului de finanțare Mecanismul pentru Interconectarea Europei (MIE) / “Connecting Europe Facility” (CEF), APMC și Agenția Executivă pentru Inovare și Rețele (INEA) au semnat pe 24 octombrie 2016 contractul de finanțare având ca obiect realizarea proiectului de investiție: ”Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT”. Perioada de implementare a proiectului:  01.07.2016 – 31.07.2019. Bugetul proiectului este de: 12,696,125 EUR (fără TVA), din care: 85% rata de finanțare CEF10,791,706 EUR și 15% contribuție de la bugetul de stat – 1,904,419 EUR.

APMC are în vedere construcția unui terminal de gaze naturale lichefiate în zona fluvio-maritimă a portului Constanța. La el vor avea acces navele fluviale care au motorizare pe LNG. Capacitatea terminalului și costul lui nu a fost stabilite încă, iar un proiect prioritar îl reprezintă dragajul de investiție, care va aduce adâncimile la dană la cotele proiectate. Valoarea proiectului este de 40 milioane euro, cererea de finanțare urmând să fie depusă în 2017, din fonduri europene. Este un proiect aşteptat încă de la construcția inițială a portului. Lucrările vor ajuta la dezvoltarea anumitor zone care acum au nevoie de adâncimi mai mari, pentru că s-au dezvoltat din punct de vedere comercial şi al suprastructurii. De asemenea a fost lansată procedura de achiziții publice privind dragajul de întreţinere, lucrări a căror valoare se ridică la 5,2 milioane euro.

Pe plan mediu și lung se are în vedere dezvoltarea molului III – IV, un proiect major cu o valoare estimată de un miliard de euro. Aplicația pentru finanțarea acestui proiect va fi depusă în 2017, urmând ca procedura să fie demarată din 2018. Se vor câștiga noi teritorii, aproximativ 125 ha teren nou, cu acces la adâncimi mari. 

Proiectul CIVITAS Portis, proiect european în care CN APM face parte din consorțiul „Constanța“ în care lider este Primăria Constanța, a debutat în 2016 și este în plină desfășurare. În prezent, se identifică proiectele de armonizare între Master Planul Portului Constanța și Planul de Mobilitate al municipiului Constanța, care urmărește realizarea unui sistem de transport eficient, integrat, durabil și sigur. Un prim pas îl va reprezenta modernizarea accesului în port pe la Poarta 1, care va conduce la descongestionarea traficului rutier între port și oraș. În acest moment se monitorizează fluxurile de acces în momentele de vârf, astfel încât, după implementarea proiectului, aplicarea acestuia va determina un tranzit mai rapid al zonei de acces port – oraș, care să vină în sprijinul lucrătorilor portuari.

De la începutul anului 2016 până în prezent, CN APM SA a autorizat 912 agenți economici prin acordarea unui număr de 1.239 licențe de lucru și 181 permise de lucru.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*