BILANȚ AL ADMINISTRAȚIEI PUBLICE Gropoșilă a luat foc pe politicieni: „Au dinamitat România. La Constanța, avem cea mai mică participare la viața cetății din toată țara”

Președintele Patronatului Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Constanța, lider al regiunii sud-est al Corpului Profesioniștilor în Lobby din România, Iulian Gropoșilă, a prezentat, marți, un bilanț sumbru în ceea ce privește transparența autorităților locale din județul nostru.

Aplicând prevederile L544 – privind accesul liber la informația publică, în urma solicitării de informații de interes public, cu un conținut de șapte întrebări, în municipiile de pe teritoriul județului Constanța, în scopul intensificării aplicării L52/2003- privind transparența decizională în administrația publică, republicată în 2013, pe o perioadă de 12 luni, Gropoșilă a anunțat că s-a constatat faptul că, deși, au trecut 15 ani de la intrarea în vigoare al L544/2001, autoritățile publice locale din municipiile cuprinse în județul Constanța (Constanța, Mangalia și Medgidia – n.r.) respectă parțial prevederile acesteia. Fie răspund neconform (nu respectă prevederile legii), fie răspund accidental în termenul prevăzut de lege, fie nu răspund. În plus, lipsa existenței unui sistem de confirmare a primirii răspunsului de către destinatar, generează conflicte între părți, având ca efect creșterea neîncrederii în administrația publică. Punerea în funcțiune a acestei legi, în interiorul autorităților publice din jud. Constanța, necesită, încă, multe îmbunătățiri.

imm1

Totodată, deși au trecut 13 ani de la intrarea în vigoare al L52/2003 privind transparența decizionala în administrația publică, republicată în 2013, autoritățile publice locale din municipiile cuprinse în județul Constanța, aplică și respectă parțial prevederile acesteia, respectiv evită supunerea spre consultare publică a proiectelor de acte normative pe care le elaborează în cadrul administrației publice și-au formulat o metodologie proprie de colectare a opiniilor scrise în perioada supusă consultarii publice a proiectelor de acte normative, iar Primăria Municipiului Constanța se mulțumește să urce pe site-urile proprii informațiile cu privire la consultările publice în vigoare, conform art. 7 alin (1), parțial alin (2) de respectare a termenului de 30 de zile lucrătoare, înainte de supunerea spre avizare și de urcare pe site a documentației complete care însoțește proiectul de act normativ.

imm2

„Singura postare și simpla postare pentru factorii implicați interesați de comunitate, de cei care vor să instituie o hotărâre de CL, nu este suficient! Este exact ca și cum v-aș spune eu că mâine vreau să iau o hotărâre și după aceea vedem noi ce se mai întâmplă! Ca să fie în acord cu Legea 52, atunci când eu ca factor decident vreau să institui o lege locală care mă afectează pe mine, trebuie să fiu în acord cu Legea 52, pentru o dezbatere publică și să invit pe toți factorii implicați la o audiere publică! Să mergem pe o opinie! La Constanța nu s-a întâmplat așa ceva! La Constanța, mai mult decât atât, un consilier pe care-l știm cu toții a repus în februarie a.c.hotărârea de CL, e adevărat că în acord cu dorința noastră, același consilier a votat în luna decembrie pentru instituirea acelei taxe mari! Păi, despre ce vorbim? Este un joc politic care nu face bine comunității, pentru că jocul politic se rezumă numai la interesul grupului politic! (…)Suntem în situația în care noi, la Constanța, în Dobrogea, avem cea mai mică participare la viața cetății din toată țara. Ce s-a întâmplat în alte comunități? La Suceava? În Timișoara? La Sibiu? Să vedeți ce se întâmplă la Cluj! Cetățenii participă la viața cetății, au fost încurajați să participe la viața cetății și cetățenii au început să aibă încredere în politic! La Constanța, am avut 15 ani de politică a pumnului în gură, în care nimeni nu putea să spună nimic, societatea civilă nu putea să spună absolut nimic și este momentul, în al 12-lea ceas, acum, pentru că începem un nou ciclu electoral, acești noi oameni politici care vin să vină cu o nouă abordare asupra cetății, tocmai pentru a face bine atât comunității, cât și lor!”, a spus Iulian Gropoșilă.

„Se duce în derizoriu democrația participativă”

Potrivit lui Iulian Gropoșilă, din răspunsurile conforme înregistrate, în cele 3 municipii din județul Constanța s-au adoptat un număr total de 145 acte normative, în perioada monitorizată, dintre care 46 proiecte de acte normative au fost supuse consultării publice (în Medgidia și Mangalia cu preponderență). Această imagine ne conduce la concluzia că prevederile legii transparenței decizionale (L52/2003) au fost aplicate într-o proporție de 31.72% la nivelul județului Constanța, punându-l într-un con de umbră cu accente de opacizare.

„Politicul nu a vrut decât să dinamiteze România, de-aia avem acum mai multe micro Românii: a pus sindicatele împotriva patronatelor, pentru a câștiga capital politic; a pus tinerii împotriva seniorilor, au pus angajații împotriva angajatorilor, a pus mediul privat împotriva mediului public, iar această atitudine nu a făcut decât să distrugă societatea civilă. E adevărat, pe termen scurt, politicul a câștigat, dar pe termen mediu și lung, această atitudine a politicului față de societatea civilă nu face decât să… vreau să fiu elegant…. să ducă în derizoriu democrația participativă. (…) Politicienii sunt așa, duplicitari, triplicitari și am avut zilele trecute, îmi pare rău să o spun, un caz extrem de interesant, în care un ilustru concetățean al nostru a fost batjocorit. (…) Nu poți să ai gândire duplicitară, dublă gândire, pentru că am ajuns într-o situație în care lucrurile se duc în derizoriu. (…) Cam asta face politicul, din păcate asta duce la această fractură teribilă între politic și societatea civilă. Nu pot cetățenii să aibă încredere în oameni care sunt duplicitari, triplicitari și care nu dau încredere electoratului”, a mai spus Gropoșilă.

imm3

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*