Adio, impozitul pe cifra de afaceri. Taxa de solidaritate, în analiză; contribuțiile la stat de la angajator trec la angajat. Huțucă: „Impactul bugetar rămâne neschimbat, cel social va fi schimbat radical”

Liderii coaliției de guvernare s-au reunit luni, în biroul președintelui Camerei Deputaților, în cea de-a doua ședință de analiză a activității Guvernului de la instalarea Cabinetului Mihai Tudose, premierul anunțând că  Executivul nu va adopta impozitul pe cifra de afaceri pentru companii.

„Eu m-am grăbit un pic și am spus de la Bruxelles că am văzut simulările și am luat decizia că nu se pot implementa. Eu am luat această decizie pe baza discuției cu dl ministru de Finanțe, Ionuț Mișa. (…) Astăzi, am prezentat și coaliției care au fost argumentele care au stat la baza acestei decizii și considerați încheiat acest subiect”, a declarat Mihai Tudose.

„E ca o coasă acest impozit şi nu poţi să tai firele de iarbă selectiv, astea sunt buruieni. Cu această taxă practic loveam şi pe cei cinstiţi şi buni plătitori. Vom căuta mijloace ca cei care astăzi sunt mai deştepţi ca statul să nu mai fie”, a mai spus Tudose, adăugând că vor fi găsite modalităţi prin care să fie impozitaţi cei care „se cred mai deştepţi ca statul”, referindu-se la companiile care nu declară profit în România.

De asemenea, Tudose a mai explicat motivele pentru care s-a renunţat la taxa de solidaritate.

„La taxa de solidaritate încă se lucrează, se simulează. Taxa de solidaritate nu este o taxă pentru persoane juridice, este o taxă pentru persoane fizice. Această taxă s-ar aplica pentru cei cu venituri de peste zece salarii minime pe economie, bani ce vor ajunge la bugetul pentru Sănătate”, a mai spus Tudose.

Victor Ponta, în perioada în care a fost premier, anunţase că intenţionează să introducă o taxă de solidaritate pentru bugetarii care câştigă peste 1.000 euro lunar.

Ministerul Finanțelor lucrează în acest moment la un proiect care vizează transferul de contribuții la stat de la angajator la angajat, proiect care să intre în vigoare începând cu anul viitor. Astfel, începând cu anul viitor, angajatul va plăti impozitul pe venit, iar angajatorul doar CAS și CASS.

Reducerea numărului de contribuții sociale obligatorii pe care le au de plătit angajatorii pentru propriii salariați este unul dintre obiectivele Guvernului Tudose pentru anul 2018, acesta fiind anunțat inițial de Guvernul Grindeanu. Concret, dintre cele șase contribuții achitate în prezent ar urma să fie păstrate doar două: cea pentru sănătate și cea pentru pensii.

Aceste decizii de luni au fost comentate de președintele PNL Constanța, vicepreședinte al Comisiei pentru Buget Finanțe și Bănci din Camera Deputaților, deputatul Bogdan Huțucă.

„Taxa de solidaritate, nu mă pot pronunța… Dar, din punct de vedere al impozitului pe cifra de afaceri e o decizie corectă că s-a renunțat la adoptare, opoziția a arătat în repetate rânduri hibele acestui sistem de impozitare, total depășit și rudimentar. Statul a pornit de la o premisă greșită, faptul că marile companii își externalizează profiturile, ceea ce este un lucru corect, adevărat, un fenomen de care ne lovim. (…) Actualul Guvern încearcă să acopere o incapacitate administrativă a ANAF și să o pună în sarcina contribuabilului printr-un sistem de impozitare care descurajează angajările și investițiile. Aceste mari companii nu plătesc doar impozite, ci plătesc și impozit pe venit, contribuții, TVA, pe redevență ș.a.m.d. Povara lor fiscală este una semnificativă. Ele investesc mult, care generează locuri de muncă. Un astfel de impozit pe cifra de afaceri descuraja investițiile și angajările și tocmai aceste mari companii care sunt surse la bugetul general consolidat le descurajam în a investi, în a face angajări! Guvernul ar trebui să înțeleagă că dacă avem o problemă cu prețuri de transfer, cu externalizarea profitului, ar trebui să facem ce fac toate țările din lume: investiții masive în departamentele de prețuri de transfer ale ANAF! În ultimii ani, am avut parte de asistență tehnică de la FMI și Banca Mondială, care ne-au propus să ne pregătească personalul, l-au plimbat prin țările lor, în ce soft investesc bani, mecanismele de control, astfel încât să reușim să avem departamente profesioniste să combatem acest fenomen. Statul român a rămas la stadiul de proiecte, de vorbe, în privința combaterii prețurilor de transfer. Impozitul respectiv nu ar fi făcut altceva decât să transfere incapacitatea statutului de a administra în sarcina contribualului, limitând investițiile și cheltuielile cu personalul! (…) Cât despre trecerea contribuțiilor la stat de la angajator la angajat”, a spus Huțucă, pentru TOMIS NEWS.

În ceea ce privește transferul de contribuții la stat de la angajator la angajat, Huțucă vede o problemă în privința recentelor creșteri salariale prin legea salarizării unitare, care nu vor avea efecte benefice, tocmai prin modificarea acestor contribuții.

„Văd o primă problemă în domeniul legii salarizării unitare! Nu înțeleg cum va funcționa: Guvernul a proiectat o lege o salarizării unitare și a umblat la salarii, care cresc într-o măsură mai mică sau mai mare și cresc contribuțiile… impactul bugetar rămâne neschimbat, dar ce social se schimbă radical, pentru că angajații se bazau pe o creștere a salarizării… nu știu ce are de gând Guvernul să facă cu această măsură în sistemul public. Salariile respective au fost bătute în cuie, acum cu aceste contribuții… Au constatat că toate măsurile luate la începutul anului de relaxare fiscală au avut efectele pe care le-am anunțat: au afectat grav sustenabilitatea bugetului și au mărit gradul de îndatorare la nivel guvernamental! Dacă mai măresc încă o dată salariile bugetarilor ca să compenseze, ar afecta și mai mult sustenabilitatea bugetară!”, a concluzionat Huțucă, pentru TOMIS NEWS.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*