Adio autostrăzi? CNADNR spartă în CNIR și CNAIR. Undă verde în Parlament pentru CNIR! Scandal din cauza numirii lui Narcis Neaga

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.55/2016 privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România-S.A. şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere S.A., precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, a fost adoptat, miercuri, de Camera Deputaților.

Amintim că Guvernul a adoptat, în septembrie, o ordonanță de urgență prin care reorganizează CNADNR și înfiinţează Compania Naţională de Investiţii Rutiere S.A. (CNIR), o companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere. În același timp CNADNR își schimbă denumirea în CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) și va avea ca obiect principal de activitate întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră. Proiectele aflate în implementare,  odată ce vor fi finalizate, vor fi transferate către compania de investiții nou înființată.

Pe de altă parte, CNIR se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităților de deplasare a cetățenilor și de circulație a mărfurilor în condiții de siguranță, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și asigurarea confortului în trafic.

Narcis Neaga, director general al CNADNR până în decembrie 2015, este numit la șefia CNIR, companie „bătută în cuie” miercuri, ca urmare a votului din Camera Deputaților, vot care a stârnit gălăgia opoziției. Primul deputat care a luat cuvântul a fost Emil Marius Pașcan, din partea PMP, care a amintit că partidul pe care îl reprezintă are un proiect de lege în acest sens, care propune măsuri penale pentru nerealizarea obiectivelor de infrastructură rutieră.

„Considerăm că doar o modificare de formă a acestei importante instituții care trebuie să vegheze la construirea de autostrăzi nu are nici o legătură cu fondul! (…) Licitațiile făcute sunt câștigate de firme din afara României și care comisionează aceste lucrări unor firme mici. Dacă schimbăm doar o denumire și punem același șef care și-a adus aportul la o autostradă care se prăbușește… (…) Constatăm că autostrăzile nu pot fi realizate, se refac studiile, costurile cresc, se execută garanții insignifiante și ajungem în situații fără de ieșire, avem măsura vădită a realităților românești actuale. (…) PMP are un proiect de lege în acest sens: să nu se mai dea sub antrepriză, solicităm sprijinul pentru a înăspri legislația, până la a propune și măsuri penale!”, a spus Pașcan.

USR-iștii au lansat atacuri la adresa majorității PSD-ALDE prin Cătălin Drulă.

„Trebuia să fie baza unei reforme, care a fost ciuntită în Parlament prin eliminarea unor prevederi cheie. Reforma a fost distrusă prin numirea domnului Narcis Neaga, groparul autostrăzilor românești! (…) Această idee de reformă, practic, a fost distrusă și PSD a semnat dezastrul infrastructurii rutiere românești”, a spus Drulă.

Din perspectiva puterii, a intervenit Sorin Bota, care a precizat că votul dat miercuri se referă la o reformă și nicidecum la o numire de director general.

„Cei care au inițiat acest proiect, tehnocrații, azi reprezentați de USR, nu au votat acest proiect. Nu am votat numirea unor persoane care vor lucra în această instituție. Astăzi vrem să facem o reformă! PNL și celelalte partide din opoziție nu vor să facă această reforma!”, a spus Sorin Bota.

Narcis Neaga a fost demis în decembrie 2015 de către ministrul Transporturilor de atunci, Dan Costescu după ce un raport făcut de Corpul de Control al ministrului indica numeroase nereguli în gestionarea contractului, management defectuos al acestuia și învinovățea conducerea de atunci a companiei pentru această situație. De asemenea, Narcis Neaga a fost cercetat de DNA într-un dosar penal care avea ca obiect autostrada Sibiu – Orăştie. Pe 2 martie a.c, procurorii DNA au decis clasarea dosarului care îl privea pe Neaga, cauză în care a fost cercetat pentru abuz în serviciu în legătură cu un contract privind autostrada Sibiu – Orăştie, pe motiv că faptele nu sunt prevăzute în legea penală.

Proiectul de Lege privind înființarea CNIR a fost adoptat pe 22 decembrie 2016 de Senat și, miercuri, de Camera Deputaților, cu 145 de voturi pentru, șapte împotrivă, 78 de abțineri și doi deputați care nu și-au exercitat votul.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*