A început summit-ul „Drumul Mătăsii”, la Constanța. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc: „România și-a propus să joace un rol cheie în domeniul transporturilor și mizăm pe Portul Constanța”

The Silk Road Summit (summit-ul „Drumul Mătăsii” – trad.) este un eveniment organizat de către Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa (APMC), Asociaţia Drumul Mătăsii şi Constanta Port Business Association și se desfășoară joi și vineri, la Constanța. Ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, a deschis evenimentul care reunește o multitudine de oficialități autohtone sau din străinătate, implicate în proiect și a precizat că „dezvoltarea activității în Portul Constanța reprezintă o prioritate majoră” pentru minister.

CITEȘTE ȘI:

Summit-ul „Drumul Mătăsii” va avea loc la Constanța. Tivilichi, APMC: „Ne integrăm într-un circuit al mărfurilor bine conturat”

„România rămâne un susținător al Drumului Mătăsii. De asemenea, Guvernul din care fac parte acordă o atenția specială dezvoltării cooperării regionale în sfera transporturilor de mărfuri, iar Ministerul Transporturilor va acționa pentru concretizarea inițiativei de realizare a proiectului coridorului de transporturi Marea Neagră – Marea Caspică. Suntem ferm convins că această dezbatere va permite participanților să identifice noi oportunități de dezvoltare și diversificare a cooperării economice. Datorită poziției strategice, România oferă posibilități de transport, fiind un punct de tranzit între Europa și Orientul Îndepărtat. Țara noastră și-a propus să joace un rol cheie în domeniul transporturilor și am mizat și o vom face prin poziția strategică a Portului Constanța la Marea Neagră. Prin poziția sa, Portul Constanța reprezintă o veritabilă verigă între Europa și Asia, fiind cel mai mare port la Marea Neagră din România. Principalul nostru deziderat este să valorificăm la maxim poziția strategică prin creșterea traficului de mărfuri. Dezvoltarea infrastructurii portuare trebuie să se facă în tendințele globale ale transporturilor pe cale maritime. (…) Dezvoltarea activității în Portul Constanța reprezintă o prioritate majoră pentru Ministerul Transporturilor. Acesta este principalul motiv pentru care avem alocată o sumă importantă în zona portuară, atât din bugetul Comisiei Europene, cât și din bugetul de stat. Vorbim de 1,1 miliarde de euro, care sunt strict pentru investiții până în 2030, pentru obiective precum: creșterea siguranței navigației, dezvoltarea capacității feroviare, extinderea și modernizarea utilităților. Toate aceste investiții au finanțare asigurată și se pot lansa achizițiile publice sau chiar prin execuție directă. Trebuie să fidelizăm actualele fluxurile de mărfuri care tranzitează portul nostru. Vizăm implementarea unor măsuri de facilități pentru transportatori și operatori, care să încurajeze și să stimuleze traficul general de mărfuri, mă refer aici la facilități fiscale, reducerea birocrației și la scăderea timpului de așteptare care să ducă la o creștere a profitului atât pentru transportatori și operatori, cât și pentru Portul Constanța”, a spus ministrul Răzvan Cuc.

 

Directorul general al APMC, Nicolae Dan Tivilichi, a mulțumit pentru sprijin atât partenerilor din domeniul maritim, cât și parlamentarilor constănțeni, ministerului Transporturilor și chiar și europarlamentarului Ramona Mănescu, la rândul ei prezentă la eveniment.

„Ne dorim să dăm un nou impuls dezvoltării Portului Constanța, cu ajutorul partenerilor noștri. Mulțumim suportului de la Ministerul Transporturilor, fără de care nu puteam să facem această deosebită adunare. Vrem să asigurăm partenerii noștri că Drumul Mătăsii, hub-ul de mărfuri care tranzitează Portul Constanța va avea în continuare un suport și ne dorim să creștem împreună. Ne dorim să fim acel pilon între Europa și Asia. Vom folosi toate căile de acces. Mulțumim parlamentarilor care s-au ocupat de o lege navală nouă. Considerăm că acest efort este comun, al Ministerului, al parlamentarilor, vreau să mulțumesc și doamnei europarlamentar Ramona Mănescu. Dorim să fim aproape de comunitatea europeană, să putem să dezvoltăm infrastructura cu ajutorul Comisiei Europene”, a spus Tivilichi.

La deschiderea summit-ului au mai participat, printre alții, președintele Consiliului Județean Constanța, Marius Horia Țuțuianu; prefectul Ioan Albu, o serie de parlamentari constănțeni, directorul general al CERONAV, Ovidiu Cupșa; directorul Comvex, Viorel Panait; directorul Administrației Canalele Navigabile, Daniel Georgescu; alături de mulți alți reprezentanți ai operatorilor portuari din Portul Constanța, dar și delegați din străinătate, din țări precum Azerbaidjan, Turcia, Bulgaria, Serbia, Croația sau Germania. De asemenea, în cadrul evenimentului a avut loc semnarea Protocolului de Cooperare dintre Portul Baku (Azerbaidjan) și Portul Constanța.

Republica Populară Chineză, confruntată cu o creştere economică în scădere, propune un plan extrem de ambiţios: peste 120 de miliarde de dolari investite în modernizarea aşa-numitului „Drum al Mătăsii”. Este vorba, mai exact, de două rute – maritimă şi terestră – care să transporte mărfuri în Orientul Mijlociu, Europa Centrală şi Africa și care, inerent, va trece și prin România.

Propaganda de la Beijing stipulează suma astronomică de 750 de miliarde de dolari, disponibili pentru investiții în Europa, ceea ce înseamnă că județul nostru, la intersecția economică a Asiei și Europei răsăritene, se află amplasat perfect pentru a putea beneficia de investiții consistente. Ideea de a reface anticul Drum al Mătăsii a apărut în 2013, iar Banca de Dezvoltare a Chinei anunța în luna mai a acestui an că este pregătită să deblocheze nu mai puţin de 870 de miliarde de dolari pentru 900 de proiecte, ce vizează Drumul Mătăsii. Anunțul oficial a fost făcut pe 14 mai, de președintele Chinei, Xi Jinping, perfect strategic, în timpul unei conferinţe la care au participat  lideri din 29 de ţări, printre care Vladimir Putin şi Recep Erdogan.

Relaţiile de cooperare economică România-China au fost abordate și în cadrul întrevederii recente derulate la Palatul Victoria între Premierul Mihai Tudose și Liu Yunshan, în cadrul căreia au fost abordate oportunitățile de colaborare, Tudose arătând că România este interesată să beneficieze de experiența Chinei în domeniul transporturilor și să atragă investiții, de partea cealaltă Liu Yunshan subliniind că Beijingul își propune să investească peste hotare 750 miliarde USD în următorii cinci ani. De asemenea, s-a discutat în cadrul întrevederii de la Palatul Victoria despre posibilitatea înființării unei curse aeriene directe București-Beijing și potențialul portului Constanța de a funcționa ca hub comercial important între Asia și Europa.

Sintagma „Drumul Mătăsii” se aplică legăturilor comerciale dintre China și Occident, dar noţiunea a fost folosită pentru prima dată (şi impusă în discursul public) de geograful și geologul german Ferdinand von Richthofen, în cartea sa despre China, din anul 1877. Un lucru e cert: nu a existat un singur drum al mătăsii, ci o reţea vastă de drumuri ce avea drept scop promovarea comerţului. Cu timpul, aceste drumuri aveau să deschidă calea spre cunoaşterea Chinei, și nu numai, de aici și disperarea Beijingului de a se impune atât geopolitic, cât și comercial. După o călătorie de 18 zile în care a parcurs 12.000 de kilometri, primul tren de marfă care a legat direct China de Marea Britanie a ajuns pe 19 ianuarie a.c. la Londra, călătoria fiind ultima expresie a dorinței Chinei de a întări legăturile comerciale cu Europa Occidentală, prin renașterea vechii rute comerciale „Drumul Mătăsii”.

Londra este al 15-lea oraș deservit de acest nou serviciu de transport feroviar propus de compania de stat China Railway Corporation, care este promovat ca fiind mai ieftin decât transportul aerian și mai rapid decât transportul maritim.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*