33 de ani de navigaţie pe Canalul Dunăre – Marea Neagră

Vineri, 26 mai, se împlinesc 33 de ani de navigaţie pe una dintre cele mai importante căi navigabile din Europa. Canalul Dunăre Marea Neagră constituie veriga ce leagă traficul maritim, prin portul Constanţa, de traficul fluvial pe apele interioare europene, fiind parte componentă a coridorului paneuropean de transport dintre Marea Neagră şi Marea Nordului, prin Canalul Rin – Main – Dunăre, formând o importantă rută de transport cu costuri reduse, pentru o gamă largă de mărfuri şi servicii.

Canalul Dunăre Marea Neagră reprezintă cel mai mare obiectiv de investiţie 100% românesc al tuturor timpurilor, fiind realizat exclusiv de arhitecţi, contructori, tehnologie şi utilaje româneşti. Directorul general al Administrației Canalelor Navigabile, Daniel Georgescu, consideră că acesta reuşeste să îşi îndeplinească menirea, prin traficul înregistrat în ultimii ani, cu o medie anuală de 31 ecluzări/zi şi 64 de nave ce tranzitează, în medie, canalul zilnic. Numai anul trecut media anuală a traficului pe cele două canale navigabile a fost de 90 252,73 tone capacitate/zi.

Administrația Canalelor Navigabile: „Am încheiat 2016 cu un trafic record”

Istoria Canalului este una tristă. Începute iniţial în 1948 ca proiect cu sclavi, adică deţinuţii politici ai sistemului comunist, lucrările la Canalul Dunăre-Marea Neagră au fost sistate în 1953. În 1975, a fost reluat de Nicolae Ceauşescu, pentru a fi finalizat în 1984. După calculele de atunci, investiţia de două miliarde de dolari ar fi trebuit amortizată în 50 de ani, însă traficul naval actual pe canale ne arată cifra de trei milioane de euro, ceea ce înseamnă că investiţia va fi recuperată în mai multe sute de ani.

File de istorie uitată și înviată: martirii de la Canalul Dunăre-Marea Neagră, comemorați ca sfinți

Pe lângă asta, ecluzele, echipamentele şi instalaţiile aferente s-au învechit, Administraţia Canalelor Navigabile (ACN) fiind nevoită să demareze proiecte de modernizare, precum suma de 228 de milioane de euro, anunțată în mai 2015, pentru proiectul „Modernizare ecluze. Echipamente şi instalaţii”, finanţat prin Programul Operaţional Sectorial Transport, Axa Prioritară 1, pentru modernizarea/reabilitarea echipamentelor de bază ale ecluzelor Cernavodă, Agigea şi Ovidiu, reabilitarea şi modernizarea instalaţiilor auxiliare ce deservesc echipamentele de bază ale acestor ecluze, modernizarea instalaţiilor şi echipamentelor pentru siguranţa ecluzelor şi a navigaţiei.

Modernizarea ecluzelor de pe Canalul Dunăre-Marea Neagră intră în faza a doua. „Instalațiile corespund nivelului actual al tehnicii pe plan mondial”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*